Google schakelt standaard haar selfiefilters uit op de nieuwe Pixel toestellen. Meerder experts op het gebied van kinderen en mentale gezondheid geven aan dat wanneer gebruiker niet weet of een filter is ingeschakeld dit een negatieve impact kan hebben op de mentale gezondheid. De standaard filters zouden een schoonheidsnorm creeren waarmee sommige zich zouden vergelijken.
Omdat het volgens Google momenteel onduidelijk is of een filter nu juist aan of uit staat heeft Google richtlijnen opgesteld, waarbij gebruikers meer stil moeten staan bij de effecten van eventuele selfiefilters die gebruikt kunnen worden. Volgens deze richtlijnen zou een gebruiker nu zelf de keus krijgen of ze een filter aan willen zetten of wat ze eventueel aan willen passen d.m.v het filter. Het moet ook direct duidelijk zijn of een filter aan of uit staat. Referenties naar ‘schoonheid’ moeten in filteropties ook worden vermeden. In plaats daarvan moeten icoontjes en taalgebruik neutraal zijn. Daarmee kunnen gebruikers zelf bepalen wat de filters betekenen, stelt Google.
Deze richtlijnen zijn volgens Google erg belangrijk omdat ruim 70% van alle foto’s welke met een Android apparaat gemaakt zijn, selfies zijn. Er zouden momenteel ruim 24 miljard foto’s in Google staan welke gemarkeerd zijn als selfies. Het maken van selfies is de laatste jaren extreem populair geworden.
Snapchat sluit zich aan bij de richtlijnen van Google en zegt meer transparantie over de filter- en retoucheereffecten in zijn app toe te willen voegen. Snapchat gebruikte naar eigen zeggen al neutrale termen.